تیمورپور: مدل فرهنگی تهران نیازمند بازسازی کامل بر اساس حکمت و آینده‌نگری است

زمر نیوز | بهزاد تیمورپور، فعال فرهنگی و رسانه‌ای، با اشاره به تحولات اجتماعی و فرهنگی تهران در سال‌های اخیر، بر ضرورت تغییر بنیادین در مدل برنامه‌ریزی فرهنگی پایتخت تأکید کرد و گفت: «تهران در دهه اخیر به‌شدت تغییر کرده و مدل برنامه‌ریزی فرهنگی فعلی، با واقعیت‌های جدید شهر همخوانی ندارد. آنچه امروز نیاز داریم، یک مدل تجربه‌محور، آینده‌نگر و حکمت‌مدار است؛ مدلی که عقلانیت فرهنگی را جایگزین آزمون و خطاهای تکراری کند.»

به گزارش زمر نیوز ، بهزاد تیمورپور، فعال فرهنگی و رسانه‌ای، با اشاره به تحولات اجتماعی و فرهنگی تهران در سال‌های اخیر، بر ضرورت تغییر بنیادین در مدل برنامه‌ریزی فرهنگی پایتخت تأکید کرد و گفت: «تهران در دهه اخیر به‌شدت تغییر کرده و مدل برنامه‌ریزی فرهنگی فعلی، با واقعیت‌های جدید شهر همخوانی ندارد. آنچه امروز نیاز داریم، یک مدل تجربه‌محور، آینده‌نگر و حکمت‌مدار است؛ مدلی که عقلانیت فرهنگی را جایگزین آزمون و خطاهای تکراری کند.»

تیمورپور در ادامه با استناد به تحلیل منتشرشده توسط اندیشکده حکمرانی فرهنگی شهر تهران، به ۲۰ دلیل اساسی برای ضرورت این تحول اشاره کرد و گفت:

«تهران امروز فقط در مقیاس جمعیتی رشد نکرده، بلکه جهان فرهنگی‌اش تغییر کرده است. از تحول در سبک‌های زندگی، تنوع قومی و مهاجرت گرفته تا ظهور رسانه‌های جدید و فضای مجازی—all این‌ها ثابت می‌کند که کلان‌شهر تهران را نمی‌توان با مدل‌های ثابت و سنتی اداره فرهنگی کرد.»

او افزود:

«شکاف نسلی، بحران معنا و فقدان عدالت فرهنگی نشانه‌های آشکار ضعف حکمرانی فرهنگی موجود است. متأسفانه هنوز برنامه‌ریزی‌ها به‌جای بهره‌گیری از تجربه، مبتنی بر آیین‌نامه و نگاه اداری شکل می‌گیرند؛ در حالی‌که تهران نیازمند درک واقعی از زیست فرهنگی مردم در محلات است.»

تیمورپور با تأکید بر اهمیت نگاه آینده‌نگر و داده‌محور در مدیریت فرهنگی شهر، ادامه داد:

«باید نظام رصد فرهنگی و تحلیل داده‌ها در تهران شکل بگیرد. بدون داده، تصمیمات فرهنگی احساسی و پرخطاست. در کنار آن، فرهنگ دیجیتال، هوش مصنوعی و تغییر الگوهای مشارکت فرهنگی مردم باید در سیاست‌گذاری‌های جدید لحاظ شود.»

به‌گفته‌ی این فعال فرهنگی، مدل جدید حکمرانی فرهنگی باید بر سه اصل بنا شود:

۱. تجربه‌محوری برای یادگیری از گذشته و اصلاح مسیر؛

۲. آینده‌نگری برای تطبیق با تحولات فناوری و اجتماعی؛

۳. حکمت‌محوری برای حفظ تعادل میان سنت، مدرنیته و ارزش‌های بومی.

او در پایان خاطرنشان کرد:

«ادامه مسیر فعلی به معنای عقب‌گرد فرهنگی پایتخت است. تهران اگر می‌خواهد همچنان الهام‌بخش فرهنگ ملی باشد، باید جسارت تغییر در مدل برنامه‌ریزی فرهنگی خود را بپذیرد.»

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید

به اشتراک گذاری این مطلب!

ضرورت تدوین ماتریس ملی روابط عمومی

نظریه ماتریس روابط عمومی: ارتقای روابط عمومی به سیستم عصبی استراتژیک سازمان در عصر اطلاعات

0 دیدگاه

    ارسال دیدگاه