تصویر ویرانه شدن خانههای مردم مظلوم فلسطین، استفاده از بمبهای ممنوعه، آوارهای فرود آمده بر سر مردان، زنان و کودکان بیگناه غزه، بمباران بیمارستان و دریغ کردن تن مجروح غزه و مردمانش از آب، گاز، برق و غذا و... دل هر انسانی را به درد میآورد. در این شرایط ما باید چه کنیم؟ آیا دربرابر برادران و خواهران فلسطینی وظیفهای داریم؟ اصلاً چرا باید از ملت فلسطین پشتیبانی کنیم؟
حجتالاسلام دکتر سیدعلی سجادیزاده، استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی میگوید حمایت ما از مردم مظلوم فلسطین نه تنها یک حق مشروع در اسلام و حقوق بینالملل معاصر، بلکه یک وظیفه دینی، ملی و انسانی است. گفتوگوی ما با ایشان را در ادامه میخوانید.
اهتمام به امور مسلمانان، شرط مسلمانی است
دکتر سجادیزاده به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) اشاره کرده و میگوید: امام صادق(ع) در روایتی از پیامبر اسلام(ص) نقل کرده است: «هر که صبح کند و اهتمامی به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست». در روزهایی که پشت سر گذاشتیم صدای مظلومان و ناله کودکان و زنان فراوانی را در شبکههای مختلف اجتماعی و قاب تلویزیون شنیده و دیدهایم و شاهد کشتار بیرحمانه و ظالمانه رژیم غاصب اسرائیل نسبت به فلسطینیهای مظلوم و بیسر پناه و بیحامی بودهایم. یکی از مهمترین نکاتی که به لحاظ انسانی و با توجه به فرهنگ دینی داریم، همین حدیث پیامبر اسلام(ص) است. البته در احادیث گوناگون، مسلمانان با صفات و ویژگیهایی معرفی شدهاند که یکی از بارزترین علائم و نشانهها این است که انسان دربرابر دیگران بیتفاوت نبوده و به امور سایر مسلمانان اهمیت بدهد.
او یادآور میشود: البته نباید فقط درخصوص مسلمانان بیتفاوت نباشیم بلکه خداوند در آیه75 سوره مبارکه نسا درخصوص همه انسانهای مظلوم و در بند نهیب میزند و میفرماید «چرا در راه خدا و برای رهایی مردان و زنان و کودکانی که به دست ستمگران تضعیف شدهاند، پیکار نمیکنید؟ همان افراد ستمدیدهای که میگویند پروردگارا ما را از این شهر (مکه) که اهلش ستمگرند، بیرون ببر و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما». این آیه خطاب به مسلمانان مدینه است، پس از اینکه هجومهای مکرر مشرکان قریش را دفع کرده و قدرت پیدا کردند. در این هنگام که توان فریادرسی مستضعفان مظلوم را پیدا کردند، خداوند آنان را به خاطر سستی در دفاع از مظلومان تحت ستم، توبیخ میکند. زراره میگوید از امام جعفرصادق(ع) از معنای مستضعف پرسیدم؛ فرمود: مستضعف کسی است که نه مسلمان است نه کافر.
برای مردم فلسطین چه کار کنیم؟
استادیار گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی عنوان میکند: وظیفه هر مسلمانی است که از مظلوم حمایت کند. کافر و ناسپاسی که اشغالگر است اگر به خانه و زندگی کسی حمله کند، حتی اگر کمک هم بطلبد، انسانهای آزاده نباید به او کمک کنند. نباید مانند سران کشورهای غربی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اشرار عالم بود و از ظالم حمایت کرد. نباید از کافر حمایت کرد اما فردی که مؤمن نیست ولی کفر صهیونیستها را ندارد، او مستضعف است و به فرموده ائمه(ع) اگر مستضعفان و زن و کودک مسلمان مورد آزار قرار گرفتند باید کمک کرد. حتی اگر زن و بچه یک غیرمسلمان بهطور نمونه حتی فردی مسیحی هم مورد ظلم قرار گرفت نیاز به حمایت دارد. همچنان که پیش از حضور صهیونیستها در فلسطین، مسلمانها و یهودیهای کنونی فسلطین و مسیحیان در کنار هم زندگی مسالمتآمیزی داشتند اما با آمدن اشغالگران صهیونیست و تفکر افراطی یهودیگری، سرزمین فلسطین را اشغال کردند، حدود 75سال مردم زیادی را از موطن خود آواره کرده و آنهایی که با مقاومت زیاد در کرانه باختری و باریکه غزه مقاومت کرده و ماندند، در طول سالها بارها و بارها هدف جنایات سفاکانه رژیم اشغالگر قرار گرفتند.
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید میکند: وظیفه هر انسان آزاده و هر مسلمانی است که دربرابر این جنایات بیتفاوت نبوده و با دغدغهمندی اگر از دستش کاری برای دفاع از مظلوم برمیآید، انجام دهد. اگر نمیتواند، با افکار و ایده حتی در حد دعا یا کمکهای تدارکاتی میتواند از مظلوم و ستمدیده حمایت کند. از یاد نبریم خدای متعال در سوره نسا نهیب میزند مسلمانان باید نسبت به هم و نسبت به مظلومان غیرت داشته باشند و در برابر نالهها و فریادهای آنان بیتفاوت نباشند.
اسلام مرز ندارد
او در ادامه با توضیح آیات 75 و 76 سوره مبارک نسا تشریح میکند: یکی از اهداف جهاد اسلامی براساس این آیات، تلاش برای رسیدن به آزادی و رهایی مستضعفان عالم از چنگال سلطه ستمگران است. اسلام در این خصوص، قائل به مرز نیست و هر جا مستضعفی باشد، جای جهاد است. بنابراین در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که ثمره و خونبهای شهیدان است، حمایت از نهضتهای آزادیبخش و مللی که به دنبال استقلال خود هستند، وظیفه شرعی، انسانی و قانونی ما تعیین شده و بهعنوان یکی از وظایف دولتها بر تحقق آن تأکید شده است. البته به لحاظ ماهیت دژخیمانه رژیم صهیونسیتی و مسئله آزادی قدس که به تعبیر بزرگان ما، مهمترین مسئله امروز جهان اسلام است همه معادلات جهان اسلام ذیل آن تعریف میشود.
دکتر سجادیزاده در پایان تصریح میگوید: در آیه 76 سوره نسا به تقابل دو جبهه کلانِ الله و طاغوت نیز اشاره شده و آمده است: «آنان که ایمان آوردهاند، در راه خدا میجنگند و آنان که کافر شدهاند در راه شیطان و این یعنی دو راه و مسیر کاملاً مقابل هم». باید با دوستان شیطان درصدد مبارزه و جنگ باشیم. در آیات دیگری هم خداوند به ضعف طاغوت و شیطان اشاره کرده است. بهطور نمونه خداوند در آیه 41 سوره عنکبوت، وقتی میخواهد ناتوانی بتپرستان را در تکیهگاههایی که برای خود انتخاب کردهاند مجسم کند، آنها را تشبیه به عنکبوتی میکند که آن لانه سست را برای خود انتخاب کرده که سستترین خانهها در جهان خانه عنکبوت است. بر اساس آیات الهی، ما بهعنوان ارتش اسلام باید در نهایت اقتدار، نجاتبخش محرومان عالم باشیم و از یاد نبریم سرپرستی و ولایت بر مسلمانان تنها از طرف خداوند است.
خبرنگار: مریم احمدی شیروان