محققان اظهار کردند که گردشگری خانوادگی در ارتقاء همبستگی و ایجاد خاطرات خانوادگی نقش دارد.
خانواده به عنوان یک بازار بزرگ و رو به رشد برای صنعت گردشگری محسوب میشود و حدود 30 درصد انواع سفرهای تفریحی را تشکیل میدهد.
پیشبینی میشود که سفرهای خانوادگی نسبت به سایر سفرهای تفریحی با سرعت بیشتری رشد کند و راهی برای پیوستن خانواده و اعضای آن است تا مدت زمان بیشتری را در کنار هم باشند.
نتایج بررسیها نشان میدهد که کودکان نقش اول گردشگری خانوادگی هستند، پس اهمیت به سلایق و علایق آنها در رشد این نوع گردشگری بسیار موثر است.
توسعه گردشگری شهری در تهران می تواند شاخص افزایش خشم و خشونت و روابط سرد بین اعضای خانواده ها را به سرعت کاهش دهد و باعث افزایش کنترل خشم و صبر و حوصله در رفتارهای اجتماعی شهروندان شود.
توسعه گردشگری شهری به تنهایی می تواند بسیاری از مشکلات روحی و روانی و جسمی و سلامت شهروندان را از بین ببرد و باعث رونق اقتصادی در شهر نیز شود .
از این منظر می بایست مسئولان شهری به این رویکرد اهمیت ویژه ای دهند تا گردشگری شهری به یک اولویت در بین خانواده ها تبدیل شود.
می توان فرهنگ هر هفته یک مکان گردشگری را برای خانواده ها ترویج کرد و آن ها را به سمت آرامش و نشاط و دوری از اعتیاد به فضای مجازی و گوشه گیری از اجتماع سوق داد .
فرهنگ گردشگری در اسلام و ایران ریشه بسیار محکمی دارد و در حال حاضر از این فرصت باید برای رونق اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و مبارزه با اعتیاد مردم به فضای مجازی استفاده کرد .
بهزاد تیمورپور / محقق و کارشناس ارشد مدیریت و فعال فرهنگی و اجتماعی و اقتصاد رسانه