به گزارش زمر نیوز ، در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن، دکتر علیرضا موذن، پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت؛ همچنین حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای سید عبدالهادی حسینی شاهرودی، استاد حوزه و عضو سابق مجلس خبرگان رهبری، به ارائه موضوع آسیب شناسی و مخاطبان در حکمرانی قرآنی پرداختند.
در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده، دبیرکل بنیاد قرآن کشور گفت : بنای ما تربیت و آموزش مدیران است. موضوع ما آسیبهای مخاطبان در حکمرانی است که عبارت است از متولیان و مدیران امر حکمرانی به خصوص در نظام تربیتی است، نهادها و مراکز علمی و تربیتی و فرهنگی، عدم شناخت مسئولان از محیطهای تربیتی و افراد جامعه، مسائل و مباحثی که اصلاً مورد نیاز مخاطبان نیست و... اما راهکارهای مقابله با آسیبها: پرورش مربیان صالح، نظارت دقیق، الگو و اسوه سازی، شکوفایی و رویش استعدادهاست علامه مطهری نسبت به این موضوع آسیبها کاملاً اشراف داشته و یکی از مباحث آسیبها موضوع تحریفات دینی است و ایشان، از جمله تحریفات عاشورا را چه زیبا بیان فرمودند و موضوع دوم تفکرات مارکسیستی و ارتجاعی است و سوم هم وارونه تعریف کردن از اسلام همان گونه که امام فرمود اسلام آمریکایی بزرگترین آسیبی بود که همواره برای نظام جمهوری اسلامی ایران چالش ایجاد می کرد.
کاهش جمعیت، کاهش ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج، کاهش باروری، افزایش مرگ و میر، کاهش جوانان، سقط جنین و رشد جمعیت پیری که دشمن به صورت استراتژیک بر روی جمعیت ایران کار میکند
دکتر موذن در این جلسه گفت : اگر ما در کارهایمان دنبال نقد باشیم، قطعاً آسیبهای کار را پیدا خواهیم کرد و اول باید کار ما چکش کاری شود و بعد نشر پیدا کند. متاسفانه در رابطه با نقد، باید تلخ صحبت کنیم و رایج ترین نوع وروش تجزیه وتحلیل در کشور ما swot است. اگر بخواهم اجمالی بگویم، ما در تاریخ چیزی را به این شکل نداشتیم که بخواهند برای نسلها نامگذاری کنند؛ اما امروزه نسلها به سرعت عوض میشوند و برای آنها نامگذاری میکنند. در همین حین باید برای نسلها که با سرعت تحول آنها پیش برویم و برای آنها راهکار بگذاریم به نظر میآید که ما در حوزه تعلیم و تربیت دچار شوک آینده نگری شدیم یا عوامل دیگر که باید بدانیم، با مختصات زمان،، راهکارها تغییر میکنند و به اصطلاح ما دچار بحران مرجع شدهایم. الان بحث شکاف نسلها نیست بلکه بحث شکاف تمدنی است که نسلهای بعدی مثلاً در کشور ما، تمدنهای بومی خود را فراموش کرده اند و این واقعاً خطرناک است و این نسلها ارث برندگان این پرچمی هستند که خون ها و آرمانها برای آن صرف شده. تفکر نسلهای امروزی این گونه است که اصلاً با دین و اصول آن کاری ندارند و آن را کنار گذاشتند.
پژوهشگر حوزه تربیت گفت : غربی که در دهههای اخیر دچار بحران خانواده شده و به فکر احیای آن بود، متاسفانه با تاخیر و به صورت شگرف و شکلهای مختلف در کشور ما، این بحران نیز در حال نمایان شدن است. مانند: طلاق، کاهش جمعیت، کاهش ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج، کاهش باروری، افزایش مرگ و میر، کاهش جوانان، سقط جنین و رشد جمعیت پیری که دشمن به صورت استراتژیک بر روی جمعیت ایران کار میکند و در ایران بیشترین کاهش باروری در کل تاریخ بشر رقم خورده است.
وی افزود : زنان و نسل آینده ایران طبق گفته رسانههای غربی در سال ۲۰۱۵، کسانی هستند که در سال ۲۰۲۵ چهره نه ایران بلکه چهره جهان را عوض خواهند کرد. تا وقتی رسانه دست دشمن باشد خطرناک است و هرکاری که بخواهد از طریق گوشیهای دست مردم انجام میدهد و به راحتی به مقصود خود میرسد. جمعیت قومیتی و مذهبی نشین استانهای ما (سنی نشین ها) رو به افزایش است و متاسفانه در استانهایی مانند خراسان رضوی و قم، آمار طلاق از متوسط کشوری نیز بیشتر شده است. عامل بزرگ تحولات اجتماعی در جامعه توسط زنان است و در کشور ما به صورت جدی و واقعی افکارشان در دست دشمن است.
وی گفت : ما باید برنامهریزی و سرمایهگذاری جدی داشته باشیم برای فعال بودن بانوان کشورمان که سرباز بودن خدا و اولیای خدا و کشور را در جامعه احیا کنند طبق یک آمار توسط سازمان بهداشت جهانی، ایران که مدعی اسلام، احکام مذهب شیعه و پیروی از اولیای خداست، عصبانیترین کشور قاره آسیا و یکی از بدترین ها در حوزه اعصاب و روان است و رنگ این کشور قرمز است. ما در کشور بحران خانواده و عاطفی_روانی داریم و فعال فرهنگی ما بر اساس قواعد درست الهی، باید به تربیت و درمان آن بپردازد. اگر میخواهیم برای حکمرانی راهکار بدهیم باید مکارم اخلاقی که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و فرزندان پاک ایشان گفتند را در جامعه پیاده کنیم.
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای سید عبدالهادی حسینی شاهرودی خاطرنشان کردند: با درود بر روان شهدای فلسطین، لبنان و ایران اسلامی. یک مسئله مقدماتی وجود دارد که در حکومت دینی، حاکمیت خریدنی نیست. مسئله حاکمیت جدای از مالکیت است.