
آیتالله بهجت بر این باور بودند که اشک ریختن در مصیبت امام حسین (ع) صرفاً یک فعل فیزیکی نیست، بلکه یک «اذن دخول» برای ورود به حریم اهلبیت (ع) است. ایشان میفرمودند: «اگر برای اذن دخول زیارت امام حسین (ع) اشک از چشمت جاری شد، بدان اجازه داده شده است.» این اشک، رابطهای میان انسان و ماوراء است و کلید آن از «اعلیعلیین» زده میشود.
یکی از نکات برجسته در بیانات ایشان، مقایسه ثواب گریه بر امام حسین (ع) با دیگر مستحبات است. آیتالله بهجت معتقد بودند: «گریه بر سیدالشهدا (ع) از افضل مستحبات است؛ حتی بالاتر از نماز شب!» زیرا نماز شب حالتی جسمی دارد، اما گریه بر امام حسین (ع) نوعی «رقت روحی» است که از نهان قلب سرچشمه میگیرد و انسان را به خدای متعال متصل میکند.
آیتالله بهجت تا آخرین لحظات حیات خود، بر خواندن روزانه زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام التزام داشتند. فرزند ایشان نقل میکند که حتی در روزهای بیماری و اواخر عمر، با وجود سختی جسمانی، باز هم بر این عمل مداومت میورزیدند. این التزام نشاندهنده اهمیت استراتژیک این زیارت در پیوند با ساحت قدسی اباعبدالله (ع) است.
آیتالله بهجت شرکت در مجالس عزاداری را مصداق بارز «مودت ذیالقربا» میدانستند. ایشان تأکید داشتند:
تأکید آیتالله بهجت بر برپایی روضه، بهقدری بود که در وصیتنامه خود نیز خواستار تداوم این مجالس از محل ثلث اموالشان شدند. ایشان معتقد بودند این توسلات، انسان را «خدایی» میکند و نباید در صرف عمر و وقت برای این شعائر دینی، کوتاهی کرد.